|
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39687
|
| Title: | A música cênica de Karlheinz Stockhausen para clarinete solo: perspectivas sobre a performance e uma interpretação de HARLEKIN e DER KLEINE HARLEKIN |
| Authors: | Pires, Paula Roberta Andrade |
| Advisors: | Gibson, Benoît |
| Keywords: | Música contemporânea Carinete Performance Interpretação Stockhausen Musica cênica Der kleine Harlekin Harlekin Contemporary music Clarinet Performance Stockhausen Scenic music Der kleine Harlekin Harlekin |
| Issue Date: | 14-Jul-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | A presente pesquisa contempla as obras HARLEKIN e DER KLEINE HARLEKIN,
de Karlheinz Stockhausen, numa perspectiva que discute diferentes interpretações e conceitos
acerca das composições, a fim de gerar um produto artístico – a performance da autora. Como
delineadores dessa abordagem, o estudo apresenta: o cenário onde a música com habilidades
extramusicais enquadra-se no universo das composições de Stockhausen, bem como
definições de conceitos que envolvem música cênica, performance e liberdades
interpretativas. Isso posto, serão viabilizados diálogos entre autores que se debruçaram sobre
as obras em momentos distintos, a exemplo da clarinetista Suzanne Stephens – a quem as
obras foram dedicadas – atual gestora da Fundação Stockhausen; e da autora desta pesquisa.
Por fim, o trabalho apresenta uma proposta interpretativa das obras, evidenciando a
autonomia criativa do intérprete no espaço que se constitui entre as ideias notadas pelo
compositor e a atualização da música no espaço-tempo, expressa pela ação do performer,
acrescida de elementos técnicos próprios do instrumento clarinete, que podem colaborar com
os próximos instrumentistas, que desejarem estudar as obras. The Music of Karlheinz Stockhausen for Solo Clarinet: Performance Perspectives and
an interpretation proposal for HARLEKIN and DER KLEINE HARLEKIN - Abstract:This research focuses on Karlheinz Stockhausen’s works HARLEKIN and DER
KLEINE HARLEKIN, with a discussion of different interpretations and concepts related to
these compositions, with the goal of developing a final artistic product: the author’s own
performance. Outlining this approach, this study presents: the extra-musical scenarios where
this music fits within Stockhausen’s compositional universe, as well as the definition of
concepts that involves scenic music, performance and interpretative freedom. With that
established, the research will provide dialogues between authors that immersed themselves in
these works at different moments, clarinetist Suzanne Stephen - to whom the works were
dedicated, now the current director of the Stockhausen Foundation for Music and author of
the research. At last, this research will present a performance proposal of the works,
highlighting the creative autonomy of the performer, in the space that exists between the ideas
noted by the composer and the updated music at the time-space, expressed by the performer's
action and added with technical elements particular to the clarinet as an instrument, with the
goal to aid future instrumentalists that would desire to study these pieces |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39687 |
| Type: | doctoralThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|