Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39687

Title: A música cênica de Karlheinz Stockhausen para clarinete solo: perspectivas sobre a performance e uma interpretação de HARLEKIN e DER KLEINE HARLEKIN
Authors: Pires, Paula Roberta Andrade
Advisors: Gibson, Benoît
Keywords: Música contemporânea
Carinete
Performance
Interpretação
Stockhausen
Musica cênica
Der kleine Harlekin
Harlekin
Contemporary music
Clarinet
Performance
Stockhausen
Scenic music
Der kleine Harlekin
Harlekin
Issue Date: 14-Jul-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente pesquisa contempla as obras HARLEKIN e DER KLEINE HARLEKIN, de Karlheinz Stockhausen, numa perspectiva que discute diferentes interpretações e conceitos acerca das composições, a fim de gerar um produto artístico – a performance da autora. Como delineadores dessa abordagem, o estudo apresenta: o cenário onde a música com habilidades extramusicais enquadra-se no universo das composições de Stockhausen, bem como definições de conceitos que envolvem música cênica, performance e liberdades interpretativas. Isso posto, serão viabilizados diálogos entre autores que se debruçaram sobre as obras em momentos distintos, a exemplo da clarinetista Suzanne Stephens – a quem as obras foram dedicadas – atual gestora da Fundação Stockhausen; e da autora desta pesquisa. Por fim, o trabalho apresenta uma proposta interpretativa das obras, evidenciando a autonomia criativa do intérprete no espaço que se constitui entre as ideias notadas pelo compositor e a atualização da música no espaço-tempo, expressa pela ação do performer, acrescida de elementos técnicos próprios do instrumento clarinete, que podem colaborar com os próximos instrumentistas, que desejarem estudar as obras. The Music of Karlheinz Stockhausen for Solo Clarinet: Performance Perspectives and an interpretation proposal for HARLEKIN and DER KLEINE HARLEKIN - Abstract:This research focuses on Karlheinz Stockhausen’s works HARLEKIN and DER KLEINE HARLEKIN, with a discussion of different interpretations and concepts related to these compositions, with the goal of developing a final artistic product: the author’s own performance. Outlining this approach, this study presents: the extra-musical scenarios where this music fits within Stockhausen’s compositional universe, as well as the definition of concepts that involves scenic music, performance and interpretative freedom. With that established, the research will provide dialogues between authors that immersed themselves in these works at different moments, clarinetist Suzanne Stephen - to whom the works were dedicated, now the current director of the Stockhausen Foundation for Music and author of the research. At last, this research will present a performance proposal of the works, highlighting the creative autonomy of the performer, in the space that exists between the ideas noted by the composer and the updated music at the time-space, expressed by the performer's action and added with technical elements particular to the clarinet as an instrument, with the goal to aid future instrumentalists that would desire to study these pieces
URI: http://hdl.handle.net/10174/39687
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Musica_e_Musicologia-Paula_Roberta_Andrade_Pires.pdf14.6 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois