Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39953

Title: A relevância dos estudos de C. Czerny (1791-1857) na formação pianística e a sua aplicação pedagógica no repertório clássico no ensino artístico especializado de música
Authors: Rodrigues, André Ricardo Sanches Morais
Advisors: Dilema, Mauro
Moreira, Pedro Filipe Russo
Keywords: Ensino de música
Piano
Repertório clássico
Carl Czerny
Estudo
Music education
Piano
Classical repertoire
Carl Czerny
Study
Issue Date: 17-Nov-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório foi elaborado no âmbito da disciplina de Prática de Ensino Supervisionada (PES) I e II, do Mestrado em Ensino de Música da Universidade de Évora, que incluiu um estágio na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional (EAMCN) sob a orientação dos Professores Doutores Mauro Dilema e Pedro Moreira e orientador cooperante o Professor Hélder Entrudo. A estrutura deste relatório está dividida em duas grandes partes. A primeira parte é relativa ao relatório de estágio em si, onde é feita uma caracterização da Escola e dos alunos acompanhados na PES. A primeira parte termina com uma análise crítica da atividade docente e das aulas lecionadas. Na segunda parte, é exposta uma investigação que tem como base os estudos para piano de Carl Czerny e a sua relação com o repertório para piano do Período Clássico. Esta secção é sustentada pela análise proveniente de questionários realizados a alunos e entrevistas realizadas a professores. Foi possível concluir que os estudos de Czerny têm, de facto, relevância técnica e pedagógica na formação de pianistas e na aplicação ao repertório clássico no ensino artístico especializado de música; - The relevance of C. Czerny’s studies (1791–1857) in pianistic training and their pedagogical application in classical repertoire within specialized music education Abstract: This report was prepared within the scope of the Supervised Teaching Practice (PES) I and II modules of the Master’s Degree in Music Teaching at the University of Évora. It includes a teaching placement carried out at the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional (EAMCN), under the supervision of Professors Mauro Dilema and Pedro Moreira, with Professor Hélder Entrudo serving as the cooperating supervisor. The structure of this report is divided into two main sections. The first section concerns the teaching placement itself, providing a description of the school and the students observed during the PES. It concludes with a critical analysis of the teaching activity and of the lessons taught. The second section presents a research project based on Carl Czerny’s piano studies and their relationship with Classical-period piano repertoire. This section is supported by an analysis of data collected through questionnaires administered to students and interviews conducted with teachers. It was possible to conclude that Czerny’s studies indeed possess technical and pedagogical relevance in the training of pianists and in their application to the classical repertoire within specialised artistic music education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/39953
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Andre_Ricardo_Sanches_Morais_Rodrigues.pdf8.73 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois