Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39953
|
| Title: | A relevância dos estudos de C. Czerny (1791-1857) na formação pianística e a sua aplicação pedagógica no repertório clássico no ensino artístico especializado de música |
| Authors: | Rodrigues, André Ricardo Sanches Morais |
| Advisors: | Dilema, Mauro Moreira, Pedro Filipe Russo |
| Keywords: | Ensino de música Piano Repertório clássico Carl Czerny Estudo Music education Piano Classical repertoire Carl Czerny Study |
| Issue Date: | 17-Nov-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | O presente relatório foi elaborado no âmbito da disciplina de Prática de Ensino Supervisionada
(PES) I e II, do Mestrado em Ensino de Música da Universidade de Évora, que incluiu um
estágio na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional (EAMCN) sob a orientação
dos Professores Doutores Mauro Dilema e Pedro Moreira e orientador cooperante o Professor
Hélder Entrudo.
A estrutura deste relatório está dividida em duas grandes partes.
A primeira parte é relativa ao relatório de estágio em si, onde é feita uma caracterização da
Escola e dos alunos acompanhados na PES. A primeira parte termina com uma análise crítica
da atividade docente e das aulas lecionadas.
Na segunda parte, é exposta uma investigação que tem como base os estudos para piano de Carl
Czerny e a sua relação com o repertório para piano do Período Clássico. Esta secção é sustentada
pela análise proveniente de questionários realizados a alunos e entrevistas realizadas a
professores.
Foi possível concluir que os estudos de Czerny têm, de facto, relevância técnica e pedagógica
na formação de pianistas e na aplicação ao repertório clássico no ensino artístico especializado
de música; - The relevance of C. Czerny’s studies (1791–1857) in pianistic training and their pedagogical
application in classical repertoire within specialized music education
Abstract:
This report was prepared within the scope of the Supervised Teaching Practice (PES) I and II
modules of the Master’s Degree in Music Teaching at the University of Évora. It includes a
teaching placement carried out at the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional
(EAMCN), under the supervision of Professors Mauro Dilema and Pedro Moreira, with
Professor Hélder Entrudo serving as the cooperating supervisor.
The structure of this report is divided into two main sections.
The first section concerns the teaching placement itself, providing a description of the school
and the students observed during the PES. It concludes with a critical analysis of the teaching
activity and of the lessons taught.
The second section presents a research project based on Carl Czerny’s piano studies and their
relationship with Classical-period piano repertoire. This section is supported by an analysis of
data collected through questionnaires administered to students and interviews conducted with
teachers.
It was possible to conclude that Czerny’s studies indeed possess technical and pedagogical
relevance in the training of pianists and in their application to the classical repertoire within
specialised artistic music education. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39953 |
| Type: | masterThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|