Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39954

Title: Envelhecer com qualidade: a Universidade Sénior de Monforte como ponte para a inclusão social e bem-estar na terceira idade
Authors: Medalhas, Francisca Vinagre Pereira Cardoso
Advisors: Ana Balão, Ana Maria Marques
Keywords: Envelhecimento ativo
Inclusão social
Qualidade de vida
Terceira idade
Universidade Sénior
Active aging
Social inclusion
Quality of life
Senior citizens
Senior University
Issue Date: 28-Nov-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta dissertação, no âmbito do mestrado em Sociologia, visa compreender o papel da Universidade Sénior de Monforte na promoção da qualidade de vida no envelhecimento, nomeadamente na inclusão e bem-estar dos idosos participantes. O estudo do envelhecimento revela relevância científica e sociológica, ao analisar a inter-relação entre o indivíduo, as trajetórias e os grupos, na sociedade em que se inserem. O trabalho pode contribuir para o desenvolvimento de estratégias de inclusão e participação ativa, prevenindo o isolamento social e os seus efeitos negativos. Evidencia-se a importância das universidades seniores como mecanismos de envelhecimento ativo e de construção de uma sociedade inclusiva. A investigação, de enfoque qualitativo, mobilizou entrevistas semiestruturadas, aplicadas a treze alunos e à entidade acolhedora. O estudo mostra que as motivações dos alunos envolvem combater o isolamento, reforçar laços sociais e o sentido de pertença, sendo a Universidade Sénior um espaço de continuidade biográfica e integração comunitária; - Aging with Quality: The Senior University of Monforte as a bridge for social inclusion and well-being in old age Abstract: This dissertation, part of the Master's in Sociology, aims to understand the role of the Monforte Senior University in promoting quality of life in aging, specifically the inclusion and well-being of its elderly participants. The study of aging reveals scientific and sociological relevance by analyzing the interrelationship between individuals, their trajectories, and groups within the society in which they live. This work can contribute to the development of strategies for inclusion and active participation, preventing social isolation and its negative effects. The importance of senior universities as mechanisms for active aging and building an inclusive society is highlighted. The research, with a qualitative approach, involved semi-structured interviews with thirteen students and the host institution. The study shows that students' motivations involve combating isolation, strengthening social ties, and a sense of belonging, with the Senior University serving as a space for lifelong continuity and community integration.
URI: http://hdl.handle.net/10174/39954
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Sociologia_Recursos_Humanos-Francisca_Vinagre_Pereira_Cardoso_Medalhas.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois