Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39947
|
| Title: | A aplicação do madrigal renascentista no ensino da análise musical |
| Authors: | Cordeiro, César Rafael Mendes |
| Advisors: | Tomaz, Mário Pedro |
| Keywords: | Madrigal renascentista Análise musical Ensino artístico especializado Word painting Seconda pratica Renaissance madrigal Music analysis Specialized music education Word painting Seconda pratica |
| Issue Date: | 24-Nov-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | A ausência do madrigal renascentista nos programas do 10.º ano das disciplinas de Análise e Técnicas de Composição (ATC) e de Teoria e Análise Musical (TAM) motivou a presente investigação, centrada na exploração do potencial pedagógico deste género vocal secular. Partindo de uma abordagem qualitativa, exploratória e descritiva, a investigação assumiu a forma de estudo de caso múltiplo e articulou análise teórica e aplicação prática em sala de aula, privilegiando o trabalho sobre repertório madrigalista e obras contemporâneas que dele se inspiram. A intervenção incidiu numa turma de 10.º ano de ATC e, complementarmente, em três turmas de 12.º ano, duas de TAM e uma de ATC. Os resultados evidenciam, no contexto observado, a pertinência do madrigal como ferramenta para o desenvolvimento de competências analíticas e interpretativas no contexto do Ensino Artístico Especializado; - The Application of the Renaissance Madrigal in the Teaching of Musical Analysis
Abstract:
The absence of the Renaissance madrigal from the 10th grade classes curricula of Analysis and Composition Techniques (ATC) and Theory and Musical Analysis (TAM) motivated this research, centered on exploring the pedagogical potential of this secular vocal genre. Adopting a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study took the form of a multiple case study and combined theoretical analysis with practical application in the classroom, with an emphasis on madrigal repertoire and contemporary works inspired by it. The intervention was implemented in a 10th grade ATC class and, additionally, in three 12th grade classes, two in TAM and one in ATC. The findings, within the observed context, underscore the relevance of the madrigal as a tool for developing analytical and interpretative competences within Specialized Artistic Education |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39947 |
| Type: | masterThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|