Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39947

Title: A aplicação do madrigal renascentista no ensino da análise musical
Authors: Cordeiro, César Rafael Mendes
Advisors: Tomaz, Mário Pedro
Keywords: Madrigal renascentista
Análise musical
Ensino artístico especializado
Word painting
Seconda pratica
Renaissance madrigal
Music analysis
Specialized music education
Word painting
Seconda pratica
Issue Date: 24-Nov-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A ausência do madrigal renascentista nos programas do 10.º ano das disciplinas de Análise e Técnicas de Composição (ATC) e de Teoria e Análise Musical (TAM) motivou a presente investigação, centrada na exploração do potencial pedagógico deste género vocal secular. Partindo de uma abordagem qualitativa, exploratória e descritiva, a investigação assumiu a forma de estudo de caso múltiplo e articulou análise teórica e aplicação prática em sala de aula, privilegiando o trabalho sobre repertório madrigalista e obras contemporâneas que dele se inspiram. A intervenção incidiu numa turma de 10.º ano de ATC e, complementarmente, em três turmas de 12.º ano, duas de TAM e uma de ATC. Os resultados evidenciam, no contexto observado, a pertinência do madrigal como ferramenta para o desenvolvimento de competências analíticas e interpretativas no contexto do Ensino Artístico Especializado; - The Application of the Renaissance Madrigal in the Teaching of Musical Analysis Abstract: The absence of the Renaissance madrigal from the 10th grade classes curricula of Analysis and Composition Techniques (ATC) and Theory and Musical Analysis (TAM) motivated this research, centered on exploring the pedagogical potential of this secular vocal genre. Adopting a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study took the form of a multiple case study and combined theoretical analysis with practical application in the classroom, with an emphasis on madrigal repertoire and contemporary works inspired by it. The intervention was implemented in a 10th grade ATC class and, additionally, in three 12th grade classes, two in TAM and one in ATC. The findings, within the observed context, underscore the relevance of the madrigal as a tool for developing analytical and interpretative competences within Specialized Artistic Education
URI: http://hdl.handle.net/10174/39947
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino de Musica-Cesar_Rafael_Mendes_Cordeiro.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois